Vinner av Kvalitetslederprisen 2024:
Bjørn Jalving, Kongsberg Maritime, kåret til Årets Kvalitetsleder
Årets Kvalitetslederpris 2024
Vinnere av Kvalitetsprisen 2024; Bjørn Jalving, Chief Technology Officer, Kongsberg Maritime, og Ingrid Stenstadvold Ross, Generalsekretær i Kreftforeningen.
Hensikten med prisen er å anerkjenne og fremme gode resultater innen fagområdet kvalitet- og risikostyring/ledelse. Prisen tildeles den/de 2 beste søkerne i den årlige konkurransen, iht. definerte kriterier. Vinner/ne skal være en leder i en organisasjon som har lyktes i å bidra til suksess for de ulike interessentene gjennom sitt lederskap, og gjennom endrings- og kvalitetsforbedringsprosesser denne har iverksatt.
Bjørn Jalving, Chief Technology Officer, Kongsberg Maritime, kåret til Årets Kvalitetsleder på Verdens Kvalitetsdag, hotel Bristol den 6. november. Ingrid Stenstadvold Ross var forhindret i å delta grunnet utenlandsreise og vil bli kåret ved første anledning.
Bjørn Jalving har gjennom hele sin karriere vært en drivkraft for innovasjon og fremtidsrettet teknologiutvikling. Han har vært en sentral aktør i å utvikle banebrytende løsninger som ikke bare har løftet organisasjonen til nye høyder, men også satt Norge på det internasjonale kartet.
Gjennom sin innsats for å sikre høy kvalitet i teknologiske prosesser, har Bjørn Jalving harmonisert komplekse systemer og kontinuerlig fornyet organisasjonens tilnærming til produktutvikling og kvalitetssikring. Dette har ikke bare forbedret produktiviteten og konkurransekraften, men også skapt langsiktige løsninger som styrker organisasjonens posisjon i markedet
Styrets begrunnelse for årets kvalitetsleder 2024
I år har juryen besluttet å tildele kvalitetslederprisen til to ledere som på hver sin måte har utmerket seg innen kvalitetsledelse. De har begge vist hvordan sterke prinsipper for kvalitet, forbedring og engasjement kan drive organisasjoner fremover – enten det gjelder innenfor teknologiutvikling eller helsesektoren
Det som forener disse to lederne, er deres engasjement for kvalitet i alt de gjør. De forstår at kvalitet ikke bare handler om tekniske løsninger eller prosesser, men om mennesker – medarbeiderne, kundene, samarbeidspartnerne og samfunnet de tjener.
Disse lederne har tatt utfordringene med å forbedre, utvikle og skape med åpenhet og ydmykhet. De har skapt arbeidsplasser som er preget av tillit, engasjement og fremtidstro, og de har sikret at deres organisasjoner alltid streber etter å bli bedre, dag for dag
KRN gratulerer!